Kunstnernes stemme: Kunst på kunstens præmisser

01.04.19 |

Hvis et hjørne af kunsten frigøres fra kommercielle interesser, ikke lænkes af politisk korrekthed og beskrives på intelligent vis af medierne, kan kunstscenen agere som en slags grundforskning. Det mener billedkunstner Smike Käszner, der her giver sit bidrag til serien ‘Kunstnernes stemme’ op til Folketingsvalget 2019:

“Det ville være formålstjenligt, om de politikere der beskæftiger sig med kunst, også havde en overordnet målsætning med kunst (og i øvrigt ikke forvekslede målsætning med strategi, som politikere generelt har for vane). Men en overordnet målsætning kræver en kunstteori. Og det er nok for meget forlangt af vore dages politikere.

I stedet kan der peges på nogle tendenser i samtiden, som truer kunstens autonomi, og som politikerne derfor bør være opmærksomme på. Den ene tendens, som i øvrigt er alment gældende for samfundet, handler om kommercialisering. Kunst er velegnet til økonomisk spekulation og derfor særligt påvirket af kommercialiseringstendensen.

Hvilken kunst vil en kommerciel verden ha’? Den efterspørger primært en kunst, som ikke forstyrrer. Men forstyrrelsen er jo et grundvilkår for kunsten. Ikke nødvendigvis i form af  provokation. Men i hvert tilfælde i forhold til vores vante forestillinger og sansning. Den kommercielle verden vælger i stedet en tilsyneladende forstyrrende kunst. Sagt på jævnt dansk; noget der er lidt frækt, men ikke mere end at det kan hænge i et revisionsfirma.

Mere i serien Kunstnernes stemme – Hesselholdt & Mejlvang: Kunstnervilkår er politisk ansvar…

Når vi tilmed befinder os i en tid, hvor politiske korrekthed står stærkt, så bliver det til en yderligere restriktion for kunsten. Vi har f.eks. en kunst, der kan stille spørgsmål ved kristendom, men ikke til islam. Men her må kunstnere og kunstformidlere selvfølgelig også se indad. Vi er om nogen epicentret for dansk politisk korrekthed.

Hvad kan politikerne gøre for kunsten? For at modvirke de her beskrevne tendenser?

Udsnit af værk: Smike Käszner.

For at blive i det kommercielle sprog, så kan politikerne foranledige, at mindre støtte går til “salg og marketing” og i stedet at mere går til “udviklingsafdelingen”. Der hvor nytænkningen og eksperimenterne finder sted. For lidt af kagen går til dem, som skaber ny kunst, og for meget går til dem, som formidler, fremviser og handler ny kunst. At være gallerist, f.eks., er et liberalt erhverv. Skal gallerister ha’ eksporthjælp? Gavner det overhovedet andre danske kunstnere, at en gallerist har succes med at sælge en dansk kunstner på en international messe?

Mere i serien Kunstnernes stemme – Søren Martinsen: Tag kunsten alvorligt…

Men hvis medierne også skal finde frem til og beskrive det som der sker i “udviklingsafdelingen”, så kræver det en anderledes seriøs måde at behandle kunst på. På licens-tv har vi set en gentagelse af Gæt og grimasser, bare med kunst. Og vi har haft Den store bagedyst, bare med portrætter. På resten af kulturområdet er det ikke meget bedre, på trods af, at vi har en unik fortælling. En fortælling som omfavner hele den skandinaviske kultur. Vi har bedrevet noget større end opførelsen af pyramiderne og månelandingerne tilsammen. Vi har opfundet den skandinaviske velfærdsstat! Det er en fortælling om nogen, som er værd at fortolke og lade sig inspirere af. Verden burde komme til Skandinavien for at opleve vores fortælling. Og vi burde måske arbejde mere for en kulturel Kalmarunion og glemme New York, London og Miami et øjeblik.

Hvis et hjørne af kunsten frigøres fra kommercielle interesser, ikke lænkes af politisk korrekthed og endelig beskrives på intelligent vis af medierne, så kan vi etablere en kunstscene, som agerer som en slags grundforskning. Kunst som stiller spørgsmål til morgendagen. Og som dermed forsøger at udvide og styrke vores evne til at gøre mening af den verden, vi sanser i morgen.”


Smike Käszner (f. 1966) Uddannet billedkunstner og M.A. kunstteori & formidling fra Det Kgl. Danske Kunstakademi, samt uddannet tekstforfatter fra Reklameskolen. Har medvirket i en lang række udstillinger, projekter og udgivelser og arbejder i dag som selvstændig billedkunstner og konceptudvikler. Løbende udstillinger i det kunstnerdrevet udstillingssted/værksted Staldgade 74 i Kødbyen. www.smike.dk

Illustrationer: Smike Käszner.