‘Vi udvider mulighederne for kunstoplevelser i Odense’

25.09.18 | Billedkunstneren

M100 er Odenses nye rum for eksperimentel, legende samtidskunst. Det drives af  kunstnerne Mikkel Larris og Vivi Christensen og er blandt de 50 nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2018.

Af Julie Elmhøj
  
M100 skal være et mødested for samtidskunst og sætte Odense på det kunstneriske landkort. Det er ambitionen for udstillingsstedet M100, der åbnede sine døre i januar i år. For Odense manglede ifølge de to kunstnere Mikkel Larris og Vivi Christensen, der begge bor i Odense, et kunstnerdrevet udstillingssted i Odense, som viste kurateret kunst.

“Vores ønske har været, at vi gerne vil skabe en ny platform for kunstnerisk dialog og udfoldelse på tværs af generationer og genrer, som kan udvide mulighederne for kunstoplevelser i Odense. Vi har sagt fra starten, at vi gerne vil vise kunst, som har et sanseligt greb. Vi er interesseret i kunst, som vil publikum noget, som er eksperimenterende og som har en legende tilgang til, hvad kunst vil sige. Vi bor begge på Fyn, og vi har længe talt om, at der er stor mangel på alternative udstillingssteder i Odense. Vi har Brandts, som jo er en stor, veletableret institution. Vi har de kommercielle gallerier, og så findes der Det Fynske Kunstakademis projektrum, hvor de studerende udstiller. Vi synes, at der manglede et sted, som er drevet af professionelle kunstnere, og som ikke afhængigt af kommercielle interesser og høje billetsalg. Det har været en kæphest for os i lang tid.”

Kunstnere fra Blackwater Polytechnic: Resistant Materials. Sept. 2018

– Hvorfor har en by som Odense brug for et kunstnerdrevet sted? 

“Vi oplever, at det tilfører identitet til et sted, at der findes et samlingssted for professionel kunst. Vores håb er, at M100 kan blive et samlingssted for mange forskellige generationer og for flere forskellige lag her i byen. Vi vil rigtig gerne være et samlingssted for kunstnerne, men det er lige så vigtigt for os, at vi når ud til nogen af dem, der måske ikke normalt bruger deres tid på kunst. Vi oplever, at der er mange, der føler en afstand til kunsten og som synes, det kan være svært at vide, hvad man skal stille op, når man ser på kunst. Dem vil vi gerne have ind i vores udstillingsrum. Vi vil gerne hjælpe dem med at åbne deres øjne for, hvad kunst kan.”

– Hvordan har lokalområdet taget imod jer?

“Vi synes generelt, at opbakningen har været stor. Vi er glade, når Fyns Stiftidende og Ugeavisen har skrevet om os, for det betyder noget for os at være lokalt forankret. Vi har også brugt meget energi på at samarbejde med lokalmiljøet og gøre os synlige over for nogle grupper, der måske ikke er vant til at gå på udstillinger, og det er dejligt, når vi kan mærke, at det arbejde bærer frugt.”

Simon Fiil og Nanna Katharina Jensen: Sønder og Sammen. Marts 2018.

– Hvad har overrasket jer mest ved at drive et kunstnerdrevet udstillingssted?

“Det, der nok har overrasket os mest, er, hvor meget arbejde det rent faktisk kræver at drive et udstillingssted. De første to-tre måneder var der hele tiden noget nyt, vi skulle forholde os til. Det kræver stor opmærksomhed at indlede samarbejder og søge fonde, og det kræver nok også mere opmærksomhed, end vi i begyndelsen havde regnet med. Der er også mange praktiske ting, man skal forholde sig til, når man skifter udstillinger mange gange i løbet af en sæson. Det at drive et udstillingssted handler jo ikke kun om at udvælge den kunst, der skal udstilles, men i lige så høj grad om hvordan man får alt det rundt om udstillingen til at virke. Der skal tages billeder af udstillingen, der skal skrives pressemeddelelser. En anden ting, vi har brugt meget tid på, er rent fysisk at være til stede i udstillingslokalet, når vi har åbent. Især i starten var vi til stede hele tiden, indtil det gik op for os, at vi blev nødt til at få hjælp for at få det hele til at gå op. Vi har jo også vores egen praksis og arbejde ved siden af, som vi også har brug for tid til, og derfor blev det til sidst for krævende at skulle være til stede hele tiden”.

Eamon O’Kane: Wood Archive. Marts 2018.

Hvad håber I, fremtiden vil bringe for M100?

– Vi har fået støtte fra Statens Kunstfond, Odense Kommune og Det Obelske Familiefond, hvilket betyder, at vi har finansiering til at drive stedet i to år. Det ville være rigtig fedt, hvis vi kan fortsætte efterfølgende, forudsat at det fortsat fungerer, som det gør nu. Vores indstilling er, at vi prøver os frem og så må vi se, hvor vi ender.”

 

 

 

M100 er blandt de 50 nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2018.

Artiklen her er bragt i septemberudgaven af BKF’s fagblad Billedkunstneren.