Seminar om farvens kunstneriske anvendelse den 2.-3. december ... læs mere >>>

Forfatteren Leif Hasles Fond tilbyder arbejdspladser til fordybelse og inspiration ... læs mere >>>

Seminar: Kunst i det offentlige rum - 26. oktober i Aarhus ... læs mere >>>

Billedkunstnernes Forbund: Lyt til kunstakademierne... læs mere >>>

Her er vinderne af BKF-pris for kunstnerdrevne steder ... læs mere >>>

Nomineret til BKF-pris: Rum for kunstnerisk fordybelse

Udstillingsstedet Meter skruer ned for kravene om høj produktivitet og konstant fornyelse i kunstlivet. I stedet fokuserer de på langsomhed og kunstnerisk fordybelse med 4-5 måneder lange udstillinger, hvor kunstnerne løbende udskiftes - og hvor der er tid til talks, events og værkgennemgange. Meter er blandt de nominerede til BKF-prisen Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2017.

Tag med til prisfest 13. oktober for Årets Kunstnerdrevne Udstillingssteder 2017, læs mere her...

Nye værker, nye projekter, nye udstillinger – tempoet og kravene om produktivitet er højt i dag, også i kunstlivet. Det gør folkene bag det nye københavnske udstillingssted Meter op med. De vil skabe rum til langsomhed og kunstnerisk fordybelse med udstillinger af fire-fem måneders varighed, hvor der er plads til at tage fejl, skifte mening og opbygge solidariske fællesskaber mellem kunstnere og besøgende undervejs.

Meters første udstilling 'Unravelings', løb af stablen i første halvår af 2017 og handlede om Danmarks koloniale fortid. Udstillingen fangede fleres opmærksomhed, end det almindeligvis sker for et lille, nonprofit udstillingsrum uden for det institutionelle kunstliv. Særligt kunstneren La Vaughn Belle fra St. Croix og hendes bidrag 'Ledgers From a Lost Kingdom' gav genlyd i flere landsdækkende medier med sin kritik af det, kunstneren kaldte 'danskernes koloniale hukommelsestab'.

Meters aktuelle udstilling 'I would prefer not to' vises frem til 9. december og fokuserer på værdien ved at skrue ned for produktiviteten. Titlen på udstillingen er lånt fra Herman Melvilles novelle om funktionæren Bartleby, som efter at have været særdeles flittig og lydefri, pludseligt indstiller sit arbejde på advokatkontoret og svarer enhver af hans overordnedes instrukser med et: 'I would prefer not to'. Novellen er genoptrykt til udstillingen af forlaget KLD Repro med efterskrift af billedkunstner Jakob Jakobsen.

Bag Meter står to tidligere medlemmer af det kunstner- og kuratordrevne NLH Space, Rie Rasmussen og Louise Lassen Iversen, der her fortæller om Meters kuratoriske praksis:

"Hver udstilling udgangspunkt i noget specifikt og vokser derfra," siger Louise Lassen Iversen.

"Det kan være en historisk begivenhed, en tekst - faglig såvel som skønlitterær, et kunstværk, en stemning eller andet. Fordi udstillingerne ikke er statiske, men vokser og forandrer sig, som en organisme gennem de fire-fem måneder lange udstillingsperioder, skabes et åbent rum med mulighed for tilføjelser eller fortrydelse, for forskellige indgangsvinkler og modsatrettede synspunkter."

De to kuratorer bag Meter ser stedet både som et kunstrum og et politisk rum: "Vi forholder os aktivt til samfundet og kunstens strukturer, undersøger og udfordrer dem. Håbet er, at meter bliver et rum for debat."

Deltagende kunstnere på 'I would prefer not to': Anu Ramdas, Eva Koch, Trine Mee Sook Gleerup, Jan Bäcklund, Kristoffer Ørum, Marie Koch Kjærgaard, Peter Birkholm, Johanne Skovbo Lasgaard, Marie Thams, Andreas Albrectsen, Hour Projects og KLD Repro.

Læs mere på www.meterspace.dk - men vær opmærksom på, at billedkunstner Kristoffer Ørum i forbindelse med den nuværende udstilling har 'hacket' meters hjemmeside:

Det sker i værket 'Blindt Hørende', en installation der danner forbindelse mellem Meters tilstedeværelse på internettet og udstillingsstedets fysiske rum. En mikrofon optager løbende de samtaler, der finder sted i udstillingsrummet, hvorefter en computer transskriberer dem ved hjælp af talegenkendelse og uploader dem til udstillingsstedets hjemmeside. Her blandes de talegenkendte sætninger tilfældigt med hjemmesidens oprindelige engelsksprogede tekster om stedets tidligere, nuværende og fremtidige aktiviteter. Resultatet er både finurligt og en smule forvirrende.

Øverst: Kristoffer Ørum, Blindly Listening, 2017. Foto: Camilla Reyman.