Decemberudgaven af Billedkunstneren er på gaden

04.12.20 | Nyheder

Hvordan kan kunsten tænkes med i den grønne omstilling – og skal kunst overhovedet spille en rolle i klimakampen? Det er nogle af de spørgsmål, fagbladet Billedkunstneren undersøger i decemberudgaven, som netop er udkommet.

I det nye blad kan du læse en række interviews med kunstnere, kuratorer og museumsfolk om, hvordan kunstlivet forholder sig til klimaforandringerne. Mød blandt andre billedkunstner Camilla Nørgård,  kuratorkollektivet Laboratorium for Æstetik og Økologi samt Luise Faurschou, stifter af kunstprojektet ART2030, der kobler kunst, klimapolitik og verdensmål.

Redaktionen har desuden bedt fire billedkunstnere og en kunstnergruppe om at skabe nye værker, der på forskellig vis forholder sig til den globale opvarmning og dens konsekvenser.

I det trykte blad kan du opleve værkerne – skabt af Javier Tapia, Nermin Durakovic, Marie Markman, Rikke Luther og kunstnergruppen A Kassen. Sidstnævntes værk, Cutting Corners, består af en beskæring af selve bladet, der derfor har et anderledes format end sædvanligt.

Her kan du læse udvalgte artikler fra decemberudgaven af Billedkunstneren:

Se ikke fremad, se dig omkring – om at arbejde bæredygtigt som billedkunstner

Bevidsthed om klima og bæredygtighed er de senere år blevet en stadig større del af billedkunstner Camilla Nørgårds kunstneriske praksis. Hun håber, klimakrisen vil tvinge kunstverdenen til at tage grundlæggende strukturer op til revision, f.eks. ressourcekrævende biennaler og hyppigt skiftende udstillinger: ”Gamle vaner og rutiner er ikke længere udtryk for ansvarlig adfærd,” siger hun.

Billedkunstner Camilla Nørgård under arbejdet med værket Trappesletten i Vestervig, der bl.a. består af genbrugte mursten fra nærområdet. Foto: Torben Petersen.


Kunsten kan noget særligt – om kunstprojektet ART2030

“Kunstnere er enestående dygtige til at rumme og transformere komplekse sammenhænge til sanselige, medrivende og anskuelige kunstneriske udsagn, som taler direkte til os. Det gælder også i forståelsen af klimakrisen,” siger stifter af ART2030 Luise Faurschou.

Tomás Saraceno: Fly with Aerocene Pacha (2020). Indgår i ART2030’s kampagne Art for a healthy planet.


Kunsten skal ikke gå i kamp – om kuratorisk platform for planetariske tilblivelser

Samtidskunst kan gøre os følsomme for det, der må ændres, for at vi kan skabe levedygtige verdener på en sårbar planet. Det mener folkene bag mikroforlaget og udstillingsplatformen Laboratorium for Æstetik og Økologi.

Isabelle Andriessen, Weathering: Tidal Spill (day 331), 2019. SixtyEight Art Institute. Kurateret af Miriam Wistreich, Laboratorium for Æstetik og Økologi. FOTO David Stjernholm.


Kunstnere bryder tavshedskulturen – nye vidnesbyrd om sexisme i kunstlivet

I begyndelsen af oktober igangsatte Billedkunstnernes Forbund (BKF) en indsamling af vidnesbyrd om sexisme i kunstlivet. Foreløbig har forbundet modtaget ca. 40 henvendelser om sexisme, krænkelser og overgreb i forbindelse med uddannelse eller arbejde i kunstlivet. Her er de nyeste vidnesbyrd.

Mille Kalsmose: Collected Memory. Politikens Forhal 2020.


Kunstchefer byder ny aftale om anbefalede minimumshonorarer velkommen

Flere chefer på kunstmuseer og kunsthaller melder, at de vil bruge den nye aftale om anbefalede minimumsniveauer for kunstnerhonorar. Nogle er dog bekymrede for, hvordan aftalen vil fungere på mindre kunstinstitutioner med færre besøgende.

Peter Holst Henckel: Portræt af en udstilling. Galleri SPECTA 2020.


Mere fra Fagbladet Billedkunstneren #4 2020:

Kunstneren, der kom i spotlyset

Transportfirma tilbageholdt kunstners værker

Formandens leder: Tiden er til kollektiv handlekraft

Gå til arkiv med alle udgivelser af fagbladet Billedkunstneren her…