Kunstnere fortæller: Sådan påvirker coronakrisen os

26.03.20 | Nyheder

Udsatte udstillinger, aflyste undervisnings- og udsmykningsopgaver og manglende salg. Coronakrisen har ramt hele kunstlivet hårdt, og mange kunstnere risikerer at få trukket tæppet væk under en i forvejen trængt kunstnerøkonomi. Her fortæller fire medlemmer af Billedkunstnernes Forbund, hvordan krisen påvirker dem.

Simon Fiil. Foto: Sofie Amalie Klougart.

Simon Fiil (f. 1989). Billedkunstner, uddannet fra Det Fynske Kunstakademi. Dimitteret 2019 og har siden da arbejdet med bl.a. kunstprojekter for folkeskoleelever. Bor og arbejder i Odense.

”Som nyuddannet billedkunstner har jeg slet ikke haft mulighed for at opbygge den indkomst, som skal til for at være dækket af regeringens hjælpepakke for freelancere og selvstændige (man skal have tjent mindst 180.000 kr. om året på sin kunstneriske virksomhed for at være omfattet af pakken, red.). Det tror jeg de færreste af os nyuddannede kunstnere har.

På grund af coronakrisen er mit arbejde mere eller mindre sat på pause. Jeg var netop påbegyndt afviklingen af et stort åben-skoleprojekt, da landets folkeskoler lukkede ned.

Jeg havde aftalt mellem 20 og 30 dage med undervisning ude på folkeskoler i Odense den kommende tid. Som tiden går, må mere og mere undervisning aflyses. Det er naturligvis drøn ærgerligt, men jeg håber, at skolerne snart kan åbne igen, så projektet kan afvikles inden sommerferien. Ellers må projektet køre ind i efteråret. Det er mange timers arbejde, der i den kommende tid skal bruges på at omlægge undervisning og holde møder med mine samarbejdspartnere. Det er løntimer, som var brugt, men the show must go on.

Jeg står til et indtægtstab på henved 140.000 kr., hvis hele projektet falder på gulvet.

Heldigvis har jeg en ramme, der strækker sig indtil nytår. Så jeg er ikke nervøs endnu. Det skal nok lykkedes at komme i mål. Heldigvis har jeg ret til dagpenge, omend det er på dimittendsatsen. Har også lidt barselsorlov til overs, efter jeg blev far tidligere på året. Så jeg klarer den et stykke tid endnu. Er heldig at være sikret, fordi jeg kommer direkte fra uddannelsen. Er bekymret for de kollegaer, som går glip af opgaver, som måske også kunne have betydning for optjening af ny dagpengeret.

Jeg tror helt klart, at coronakrisen får indflydelse på min kunst, men det kan ikke ses endnu. Min praksis kredser om almindelige mennesker og mødet mellem kunst og grå hverdag. Når jeg samtidig arbejder med børn og har en formidlende praksis, ville det være underligt andet, end at jeg selvfølgelig kommer til at lave projekter, hvor vi skal lege med kriser og problemknusning. Det er jo helt oplagt, ovenpå den historisk underlige tid, vi lige nu gennemlever. ”


Billedhugger Marianne Hesselbjerg. Foto: Kasper Hesselbjerg.

Marianne Hesselbjerg (f. 1949). Billedhugger, uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi. Har en lang række separat- og gruppeudstillinger bag sig herhjemme og i udlandet, er repræsenteret på bl.a. Statens Museum for Kunst, og står bag flere markante offentlige udsmykninger. Bor og arbejder i København.

”Mit arbejdsliv påvirkes helt konkret af coronakrisen ved, at jeg først blev syg, og derefter har været i karantæne. I dag har jeg været i selvvalgt karantæne i 14 dage. Om det var COVID-19 eller influenza, ved jeg ikke. Jeg har søgt sygedagpenge, men det kan blive svært at få, fordi jeg modtager folkepension.

Jeg ved endnu ikke, hvor meget jeg taber økonomisk på krisen, eller om jeg får problemer med at betale husleje. Jeg har en kassekredit med renter på 11 %. Den vil jeg helst ikke tømme, men det er min mulighed lige nu. Den har været tom mange gange, jeg har flere gange betalt op til 40.000 kr. i renter om året, blot for at overleve. Lige nu kan jeg trække vejret.

Regeringens hjælpepakke for freelancere og selvstændige dækker mig slet ikke ind.

Jeg får folkepension. Med min økonomi er folkepensionen en uvurderlig hjælp, men den kan ikke dække udgifter til værksted, lager, materialer mm. Selvstændige, som får folkepension, kan ikke søge hjælpepakken for selvstændige.

Det er meget mærkeligt, for jeg søgte produktionsmidler til mit projekt Sorg, der indgår i en udstilling, jeg medvirker i, til sommer på SAK i Svendborg, længe inden nogen tænkte på corona. Det projekt føles aktuelt på en ny måde nu. Mine fremtidige værker vil nok på den ene eller den anden måde blive præget af krisen, tror jeg.”


Billedkunstner Theis Wendt. Foto: Niels Wessel Bagges Kunstfond.

Theis Wendt (f.1981). Uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi og Contemporary Art Practice, Metáfora Centro d’Art Contemporary, Barcelona. Har udstillet på talrige udstillingssteder i ind- og udland. Soloudstillinger på bl.a. Cinnnamon, Rotterdam, Projektrum D7 i København, Andersens Contemporary Tranen i Gentofte, Kunsthal Nord i 2019. Bor og arbejder i København.

”Jeg ved endnu ikke, om jeg er dækket ind eller ej i regeringens hjælpepakke til freelancere og selvstændige. Indtil nu har det ikke været muligt at få klart svar. Pt. er mit kø-nummer 27321 hos Virksomhedsguiden, så jeg regner først med at få svar om nogle dage.

Mit arbejdsliv er pt ret stillestående og afventende. Min familie og jeg har forskanset os derhjemme. Vi har et børnehavebarn vi skal passe samtidig, dvs. at når der arbejdes, er det i små opbrudte intervaller.

Jeg skulle have været med i en gruppeudstilling, som er aflyst, og jeg er i gang med et udsmykningsprojekt, som jeg venter på at modtage kontrakt fra. Jeg er spændt på, i hvilken form udsmykningsprojektet kan køre videre, hvis det kan.

Min økonomiske situation afhænger af, hvordan kontrakten for udsmykningsprojektet udformes. Og af hvilke restriktioner, de fremtidige retningslinjer fra myndighederne medfører. Jeg har en del bekymringer i forbindelse med produktionen af min udsmykningsopgave. Der skal f.eks. bestilles materialer hjem fra England, og på nuværende tidspunkt aner jeg ikke om fabrikken, der skal levere materialerne, er leveringsdygtig efter kontrakten er forhandlet på plads – det kommer jo an på, hvordan situationen udvikler sig derovre. Hvis myndighedernes retningslinjer skærpes yderligere, f.eks. i form af udgangsforbud, regner jeg ikke med, at min udsmykningsopgave går under kategorien ’essentielt arbejde’ og så bliver hele projektet vel sat på hold.

Jeg aner ikke, om man kommer til at kunne trække tydelige spor fra krisen til min fremtidige kunst. Det arbejde jeg indtil videre har lavet, har været administrativt og researchbaseret omkring pandemien og dens sociologiske, økonomiske og politiske indflydelser. Men jeg forestiller mig, at Covid-19 skaber en kædereaktion af kriser, som kommer til at påvirke fremtiden både kortsigtet og langsigtet, så mon ikke at situationen vil spøge i mine kommende værker på den ene eller anden måde.” 


Billedkunstner Cathrine Raben Davidsen. Foto: Celina Dahl.

Cathrine Raben Davidsen (f. 1972). Uddannet på Det Kgl. Danske Kunstakademi, og ved akademier i Italien og Holland. Har mange separat- og gruppeudstillinger bag sig herhjemme og i udlandet, og er repræsenteret på en lang række museer, bl.a. Statens Museum for Kunst.

”Mit arbejdsliv påvirkes rigtig meget. Det kan se jeg allerede nu. Al den usikkerhed som krisen bringer med sig, gør mig bekymret for fremtiden. Jeg trives som regel bedst med deadlines, og lige nu er der altså ikke så mange af dem. Det kræver en hel del at stille sig op hver dag i atelieret!

Jeg kan ikke sige i kroner og øre, hvor meget det kommer til at påvirke mig økonomisk. Men der er kunder, som har trukket igangværende salg tilbage, ligesom der er planlagte udstillinger, som er udsat – nogle af dem endda på ubestemt tid.

Der er jo af gode grunde ikke store nye initiativer, der bliver sat i gang lige nu. Og jeg tror, at der kommer til at gå lang tid, før folk igen tør springe ud i større projekter og bindende aftaler, fordi denne her krise vitterlig påvirker os allesammen på rigtig mange niveauer.

Jeg er dog så heldig, at jeg er i gang med en stor udsmykning for Ny Carlsbergfondet, så jeg ved med sikkerhed, at der kommer en indtægt ind senere på året. Hvis jeg ikke havde haft den, ville jeg nok føle mig meget mere usikker.

Om krisen sætter aftryk i min kunst? Nogle siger jo, at kunstnere skaber bedre og mere vedkommende kunst i tider med krise. Det vil tiden vise.”

Find alle BKF’s nyheder om kunstnervilkår i coronakrisen her…