Marie Thams ny næstforperson i BKF

25.01.21 | Nyheder

Billedkunst skaber rum for værdifulde kritiske, æstetiske og sanselige erkendelser – både for den enkelte og for fællesskabet. Men billedkunstens rolle og kunstnernes arbejde anerkendes ikke tilstrækkeligt herhjemme, hverken politisk eller økonomisk, mener billedkunstner Marie Thams. Det vil hun være med til at ændre som ny næstforperson i Billedkunstnernes Forbund (BKF).

En enig bestyrelse har på sit første møde i år valgt Marie Thams (f. 1982) til ny næstforperson i BKF. Hun afløser Camilla Nørgård, der er trådt ud af bestyrelsen efter at have været engageret i forbundets arbejde i den maksimale valgperiode på seks år.

Foto: Panna Kovacs.

Med Marie Thams som næstforperson får BKF en ny stærk, faglig kapacitet med mange års organisatorisk erfaring i det kunstpolitiske felt: I 2012-15 var hun forperson for UKK – Organisation for Kunstnere, Kuratorer og Kunstformidlere, hvor hun også sad som foreningens repræsentant i Dansk Kunstnerråd. Og fra 2017-20 var hun medlem af Statens Kunstfonds Repræsentantskab.

Marie Thams’ kunstpolitiske arbejde er drevet af en stærk tro på – og ansvarsfølelse for – det kollektive: ”Jeg vil gerne bidrage til synergien i kunstlivet, så vi sammen kan løfte hele feltet,” siger hun.

Det kunstpolitiske engagement afspejles også i hendes kunstneriske praksis, hvor hun bl.a. har kredset om kunstarbejdets stressende cocktail af økonomisk usikkerhed og personlig nødvendighed. I nyere værker, f.eks. i hendes bidrag til udstillingen ’Ung dansk kunst – Samfundsprognoser’ på ARKEN i 2019-20, tager hun fat i den opslidende ubalance mellem produktivt og reproduktivt arbejde i dagens samfund, og for nylig erhvervede Statens Museum for Kunst et af Thams’ værker til sin samling.

Kunstarbejdets vilkår og rammer er også temaer, hun undersøger skriftligt, f.eks. i essayet ’Kritisk masse i flydende form’ og i talen ’Med indlevelse og overlevelse på spil’, som hun holdt ved BKF’s 50 års jubilæum i 2019. I samme spor bidrager hun senere i år til den store samtidskunstudstilling om fremtidens arbejdsliv på Kunsten i Aalborg, ’Work it out’.

”Min interesse for kunstpolitik resonerer i min praksis – det er forskellige måder at gå til det på, men energien er gennemgående,” siger hun.

Det nytter at organisere sig
I BKF’s bestyrelse vil Marie Thams bl.a. arbejde med repræsentation og bæredygtighed i kunstlivet, med indsamling af data om kunstneres arbejdsvilkår og med opfølgningen på den honoraraftale, som BKF og de øvrige kunstnerorganisationer indgik med Organisationen Danske Museer sidste år. Hun hæfter sig ved den positive udvikling, forbundet har gennemgået de senere år:

”Det har været inspirerende at følge BKF’s arbejde og se, hvordan der bl.a. er skabt fokus på yngre kunstneres vilkår. Her i coronatiden har det også været godt at se, at det store arbejde, BKF har lagt i dialogen med politikere og embedsværk, har haft effekt: At det nytter noget, når vi løfter kollektivt, er skarpe som organisation og holder os opdaterede på medlemmernes behov,” siger hun med henvisning til forbundets kontakt til kulturminister, kulturordførere og embedsfolk om udformning af diverse corona-hjælpepakker til kunstnere.

At styrke den politiske forståelse for – og anerkendelse af – kunst og af kunstneres arbejde er centralt for Marie Thams:

”I modsætning til flere af landene omkring os anerkendes kunsten ikke som en væsentlig samfundsværdi herhjemme. Vi, der arbejder med kunst, er jo ikke i tvivl om, at det arbejde, vi har dedikeret os til, er vigtigt. Men jeg vil gerne være med til at skabe en bredere forståelse af kunstens rolle. Jeg ser bl.a. kunstnerne som kritiske agenter, der kan gøre det liv, vi lever sammen, mere vedkommende, inderligt, nuanceret og sanseligt. At vi med kunsten kan rykke samfundet på et erkendelsesmæssigt plan. Det vil jeg gerne bidrage til.”

BKF’s bestyrelse 2021:

Nis Rømer, formand, Marie Thams, næstforperson, Hannibal Andersen, kasserer, Anna Elisabeth Dupont Hansen, studenterrepræsentant, Jules Fischer, Simon Fiil, Kim Grønborg, Søren Hüttel, Marie Markman.

Fotos øverst: re, Marie Thams 2017. Sound installation (details) | David Stjernholm/Arken 2019.