Stefan Bakmand er ny udstiller i BKF’s sekretariat

10.03.20 | Nyheder

Kunstneren kan være medium for udvidede bevidsthedstilstande, mener Stefan Bakmand, der i BKF’s sekretariat viser en række tegninger og prints, der afsøger det, han kalder en ’ikonografi over bevidsthed og tanke’. Det handler bl.a. om menneskets søgen efter transcendens igennem psykoaktive substanser.

Stefan Bakmand: Mikrosalon. BKF’s sekretariat 2020.

Om det er siddende rundt om bålet som neandertalere, tobaksrygende i en tipi, som del af græske mystiske ceremonier eller på dansegulvet i en technoklub, så har mennesket altid haft brug for at tilbede det guddommelige i fællesskab. Og kunstneren kan, ligesom shamanen, være det medium, der undersøger udvidede bevidsthedstilstande og bringer spirituel viden tilbage til samfundet.

Det siger Stefan Bakmand, der frem til 4. maj er aktuel med en mikrosalon i BKF’ sekretariat, som led i BKF’s udstillingsordning for dimittender. Her viser han tegninger, prints samt en kunstpublikation, som interesserede frit kan tage med sig. I værkerne undersøger han menneskets søgen efter bevidsthedsudvidelse og transcendens, f.eks. igennem psykoaktive substanser:

”Mennesket har altid brugt forskellige substanser for at komme i kontakt med det åndelige, lige fra de oldgræske mystiske ceremonier til i dag, hvor åndelighed også udtrykker sig i bl.a. popkultur, internetmemes, litteratur og museologi,” siger han, der er optaget af Jungs idéer om det kollektivt underbevidste, og af forskellige kulturers traditioner for alkymi, mysticisme og shamanisme. Alt dette forbinder sig med nutidens psykedeliske undergrundskultur i hans sitrende, detaljemættede og flerdimensionelle tegninger og collager, samt i hans kunstneriske praksis i øvrigt, der består af installationer, performances og events.

Stefan Bakmand: Dendrokronologisk fordybelse 2. Mikrosalon hos BKF 2020.

Ud af boblen
Den 31-årige kunstner er dimittend fra Det Jyske Kunstakademi og Saint Lucas School of Art i Antwerpen, og har siden afgangseksamen sidste år været bosat i Odense. Om kort tid er han dog på vej mod Aarhus, hvor han har fået atelierplads i det nye værkstedsfællesskab Corporum.
Overgangen fra uddannelse til arbejdsliv har krævet et nyt fokus, fortæller han:
”For mig var kunstakademiet lidt af en boble, der sprak, og så var man pludselig ude og skulle beslutte, hvor seriøst det her med kunsten skulle være,” siger han.
”Da jeg gik på Det Jyske, eksperimenterede jeg både med kunsten og med mig selv, og tænkte ikke over, om kunsten egentlig skulle være mit liv på længere sigt. Jeg tror, jeg var lidt en møgunge, der ikke gad at tage det så seriøst på uddannelsen, selvom der var tilbud på skolen, der skulle forberede én til arbejdslivet,” siger han, der i dag er overbevist om, at kunsten er hans profession.
”Men egentlig er jeg modstander af for meget akademisering og professionalisme. Jeg synes, det er vigtigt, at kunstakademierne og andre kunstskoler ikke prøver at få eleverne til at passe ind i det samfund, de skal ud i bagefter, men at de studerende får lov til at eksperimentere og ’lave katastrofer’, som min rektor på Det Jyske Kunstakademi Jesper Rasmussen i sin tid sagde. Kunstnerne skal ikke lære at gøre det rigtige, de skal lære at gøre, hvad de vil.”

Stefan Bakmand: Dendrokronologisk fordybelse 1. BKF’s sekretariat 2020.

Kollegiale fællesskaber er vigtige
Efter årene på det Jyske Kunstakademi rejste Stefan Bakmand til Belgien og tog en Master of Fine Arts på akademiet i Antwerpen.
”Jeg kan virkelig anbefale at tage et par år på en uddannelse ude i verden, for det sætter tingene i perspektiv at være i et andet samfund, møde andre mennesker og andre kunstnere, og også at se noget andet kunst derude.”
At komme hjem igen og opbygge et netværk i dansk kunstliv, når man har været udenlands et stykke tid, er derimod ikke så nemt, siger han, der glæder sig til at få en hverdag sammen med kolleger i værkstedsfællesskabet på Godsbanen i Aarhus.
”Jeg føler mig på mange måder privilegeret i og taknemmelig over de muligheder, man har herhjemme, men det danske velfærdssamfund har også en bagside. Og det er, at man let bliver isoleret og individualiseret. Det mærkede jeg ikke på samme måde i Belgien.
Jeg synes, der mangler fællesskab i det danske kunstmiljø, og det betyder mere for mig end økonomisk vinding og sikkerhed.
Jeg tror, at fællesskab også kan kultivere økonomisk sikkerhed. Vi kan hjælpe hinanden med at eksistere som billedkunstnere. Og jeg tror, at erkendelsen af, at fællesskaber er vigtige, vil skabe et mere fleksibelt kunstmiljø,” siger han.

Stefan Bakmand: Suburban Altermask.

Stefan Bakmand (f. 1988)
Uddannet på det JyskeKunstakademi og Saint Lucas School of Art, Antwerpen
Mere om kunstneren:
www.instagram.com/stefanbakmand
bybliomoebick-mouseion.smvi.co

Oplev mikrosalon af Stefan Bakmand i BKF’s sekretariat
Vingårdstræde 21, 1. th., 1070 København K
Man-tors. kl. 10.00-15.00
Udstillingen kan ses til d. 4. maj 2020.

BKF’s Udstillingsordning er led i forbundets Dimittendordning, der henvender sig til nyuddannede billedkunstnere fra danske og udenlandske kunstakademier. Ordningen giver nyuddannede, der er medlemmer af BKF, en god indgang til arbejdslivet som kunstner. Har du taget afgang inden for de seneste tre år, og vil du udstille hos os, have en mentor eller styrke dit netværk? Tjek BKF’s Dimittendordning her…

Foto af 3 værker af Stefan Bakmand øverst: Dendrokronologisk fordybelse 1-2, bybliomoebick mouseion storyteller display poster (2019).